#491 Fetal Alcohol Spectrum Disorder (FASD) as a Mobilizer in Education Change: The Keewatin Patricia Experience / Le trouble du spectre de l’alcoolisation fœtale (TSAF) comme élément mobilisateur pour un changement en éducation : l’expérience de Keewatin

The event will start on: Jan 18, 01:00pm EST
And will end on: Jan 18, 02:30pm EST

la version français suite...

This webinar will be facilitated/presented in English with simultaneous interpretation available in French.

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Please join us in a dynamic presentation about a successful process that led to Pic Jan 18 webinar I can do itcreating classrooms for children and youth with FASD in rural Northern Ontario. This webinar will address:
- What led the Keewatin-Patricia District School Board to identify the need;
- What steps the school board took to create this program;
- What resources helped to build and develop the curriculum;
- How the children and youth with FASD are now assisted in schools in this school district;
- Who were the key members of the team that made this a success.

Presenter:

Sean Monteith
Director of Education for the Keewatin Patricia District School Board

Sean Monteith is the Director of Education for the Keewatin-Patricia District School Board (KPDSB), a public board of education that encompasses virtually all of Northwestern Ontario and includes 9 distinct communities. He has been an elementary and secondary teacher, a Principal, and was Superintendent of Education with the KPDSB for 6 years with specific responsibility for Special Education. During that time, he established a team of professionals and administrators that dedicated their own learning to supporting students living and learning with FASD. As Director, he is a member of the provincial FASD ONE Education Action Group and works alongside his staff to further the improvement of outcomes for children and their families in the north impacted by FASD.

Who should attend?

Front line service providers who work with people with FASD, teachers and school boards interested in creating classrooms for, or assisting, children with FASD, policy makers interested in education outcomes, community based organizations interested in supporting children with FASD, and in and creating classrooms for children with FASD who live in a rural context.

Resources from the webinar:

Should you live in the Hamilton and surrounding area there is this training through the FASD network in Hamilton. http://fasdhamilton.ca/wp-content/uploads/2016/12/FASD-Foundations-Jan-2017.pdf

Here is a link for FASD: A Nova Scotia Perspective (DVD) some of its content addresses the earlier questions of generational issues with FASD and the important role of the Family Resource Centres here in NS https://youtu.be/_nKuQ_Lwt8I 

La version française du DVD sur TSAF : http://ourtube.nspes.ca/watch_video.php?v=RXGYDM3MOOON

Bow Valley College in Alberta has an FASD program for educators - it is part time and online http://bowvalleycollege.ca/programs-and-courses/community-studies/fetal-alcohol-spectrum-disorder-education-certificate.html

In the Keewatin-Patricia District School Board…we put Our kids first, above all else, including adults, and removing barriers…a little insight into who we areand what we are about. https://vimeo.com/133482219

Slide 36 Video: https://www.youtube.com/watch?v=iiS37xPL0hU&feature=youtu.be

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Le webinaire sera facilité / présenté en anglais avec interprétation simultanée disponible en français

Le trouble du spectre de l’alcoolisation fœtale (TSAF) comme élément mobilisateur pour un changement en éducation : l’expérience de Keewatin Patricia

Joignez-vous à nous pour un exposé dynamique au sujet d’un programme qui a FRE Jan 18 webinar Je ne suis pas capablemené à la création de classes pour les enfants et adolescents aux prises avec le
TSAF dans une région rurale du nord de l’Ontario. Au cours de ce webinaire, vous apprendrez :
- ce qui a mené le conseil scolaire du district Keewatin-Patricia à prendre conscience du besoin;
- les étapes qu’a suivies le conseil scolaire pour créer le programme;
- les ressources qui ont aidé à concevoir et à élaborer le programme d’enseignement;
- comment les enfants et les adolescents aux prises avec le TSAF reçoivent maintenant de l’aide dans les écoles du conseil scolaire;
- qui sont les principaux membres de l’équipe qui ont assuré le succès du programme.

Conférencier:

Sean Monteith
directeur de l’enseignement au conseil scolaire du district Keewatin Patricia

Sean Monteith est directeur de l’enseignement au conseil scolaire du district Keewatin-Patricia (CSDKP), une commission scolaire publique qui est responsable de la presque totalité de la région nord ouest de l’Ontario et qui dessert neuf collectivités distinctes. Il a été enseignant au primaire et au secondaire, directeur d’école, puis surintendant de l’éducation au CSDKP pendant six ans, où il était responsable de l’éducation spécialisée. Au cours de cette période, il a mis sur pied une équipe composée de professionnels et d’administrateurs qui a consacré son énergie à aider les élèves qui vivent et apprennent avec le TSAF. En tant que directeur de l’enseignement, il est membre du groupe d’action en éducation REO TSAF et travaille, avec l’aide de son personnel, à améliorer la vie des enfants et des familles du Nord aux prises avec le TSAF.

À qui l’exposé s’adresse t il?

Les fournisseurs de services de première ligne qui travaillent avec des personnes aux prises avec le TSAF, les enseignants et les conseils scolaires intéressés à créer des classes pour les enfants qui vivent avec le TSAF ou à venir en aide à ces enfants, les décideurs qui s’intéressent aux résultats en éducation, et les organisations communautaires qui souhaitent venir en aide aux enfants qui vivent avec le TSAF et à créer des classes spéciales pour ces enfants en milieu rural.

 

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